Wspomaganie szkół i placówek w rozwoju

Szanowny Dyrektorze!
Zapraszamy do realizacji formy doskonalenia.

 

 

Najczęściej zadawane pytania

 

Czym jest wspomaganie rozwoju szkoły?

Wspomaganie rozwoju szkoły to proces wpisany do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli. Zadanie to jest określone szczegółowo w §20 i realizowane jest przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli zgodnie z zapisami: § 20. 1. Publiczne placówki doskonalenia realizują zadania obowiązkowe przez: 1) organizowanie i prowadzenie wspomagania szkół i placówek, polegającego na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy szkoły lub placówki w zakresie określonym w § 18 ust. 1 i 2 lub innym wskazanym przez szkołę lub placówkę, wynikającym z potrzeb szkoły lub placówki, obejmującego:

  1. pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki,
  2. ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub placówki,
  3. zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,
  4. wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania;

 

Jak długo trwa proces?

Dla osiągnięcia zmiany, przekładającej się na podniesienie jakości pracy w wybranym obszarze wspomagania, proces jest rozłożony tak, aby był czas na wszystkie aktywności, w tym przede wszystkim na: doskonalenie zawodowe nauczycieli, wdrożenie wiedzy i umiejętności, refleksję i modyfikację własnych działań. Okres ten uzależniony jest od potrzeb szkoły/przedszkola i zawsze uzgadniany z dyrektorem. Umowa podpisywana z Ośrodkiem wstępnie ustala ten czas na 1 rok kalendarzowy. W zależności jednak od potrzeb działania mogą trwać krócej.

 

Jakie koszty ponosi szkoła?

2000 zł to koszt całego procesu. W cenę wliczone są koszty dojazdów do szkoły, przygotowanie niezbędnych materiałów do przeprowadzenia diagnozy, ewaluacji, materiały szkoleniowe, konsultacje prowadzone przez pracowników Ośrodka i jedno szkolenie. W przypadku dodatkowych szkoleń cena ustalana jest indywidualnie, w zależności od długości szkolenia oraz ustaleń z trenerem.

 

Jakie korzyści odniesie szkoła/uczeń/nauczyciel?

Szkoła zyskuje:

  • doskonalenie nauczycieli na terenie szkoły,
  • wzmocnienie współpracy pomiędzy nauczycielami,
  • wspólne podejmowanie decyzji i odpowiedzialności za wprowadzanie zmian,
  • systemowe działania, które wprowadzają zmiany na poziomie uczenia się/nauczania.

 

W jakich obszarach odbywa się wspomaganie?

Zgodnie z wymaganiami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli doskonalenie powinno być realizowane w obszarach:

  • wynikających z kierunków polityki oświatowej oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty;
  • wymagań stawianych wobec szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej, zgodnie z przepisami w sprawie nadzoru pedagogicznego;
  • realizacji podstaw programowych, w tym opracowywania programów nauczania;
  • diagnozowania potrzeb uczniów oraz dostosowywania procesu kształcenia i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio do zdiagnozowanych potrzeb;
  • przygotowania do analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego, wyników egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz korzystania z nich w celu doskonalenia pracy nauczycieli;
  • potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.

Proponujemy następujące obszary wspomagania:

  1. Kształtowanie kompetencji kluczowych na różnych przedmiotach
  2. Wsparcie kompetencji wychowawczych nauczycieli
  3. Monitorowanie osiągnięć uczniów
  4. Aktywizowanie uczniów w procesie uczenia się
  5. Skuteczna komunikacja
  6. Zastosowanie aplikacji i narzędzi tik
  7. Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole
  8. Inne – zaproponowane przez dyrektora

Istnieje możliwość wybrania i dostosowania obszaru wspomagania do indywidualnych potrzeb szkoły po ustaleniu z dyrektorem.

 

Jakie formy wsparcia/doskonalenia oferuje Ośrodek w ramach procesu?

W szkole mogą odbywać się:

  • szkolenia dla wszystkich nauczycieli,
  • szkolenia zespołów nauczycieli,
  • konsultacje grupowe i indywidualne,
  • zajęcia otwarte prowadzone przez nauczycieli szkoły po opieką doradców metodycznych,
  • pomoc w opracowaniu innowacji, modyfikacji programów nauczania,
  • inspirowanie do aktywności własnej nauczycieli, itp.

Wszystkie proponowane formy wsparcia zakładają aktywność nauczycieli i wydobywanie potencjału tkwiącego w pracownikach.

 

W jaki sposób zaangażowani są nauczyciele?

Nauczyciele mogą uczyć się od siebie nawzajem, w związku z tym wskazane jest prowadzenie zajęć otwartych, intensywna praca w zespołach przedmiotowych, wychowawczych, opracowywanie materiałów zgodnie z ustaleniami planu wspomagania szkoły.

 

Czy w procesie musi brać udział cała rada pedagogiczna?

W zależności od wybranego problemu w procesie mogą uczestniczyć wszyscy nauczyciele lub tylko zespół bezpośrednio zaangażowany w temat, np. program może być realizowany tylko dla wychowawców klas czy też dla nauczycieli wybranego przedmiotu.

 

Jaką rolę pełni animator rozwoju szkoły?

Animator rozwoju szkoły pozostaje w ścisłym kontakcie ze szkołą i w zakresie ustalonym z dyrektorem:

  • przeprowadza diagnozę potrzeb w zakresie ustalonym z dyrektorem i nauczycielami,
  • opracowuje Plan rozwoju szkoły,
  • koordynuje działania w szkole, ustala terminy szkoleń i zapewnia kadrę trenerską,
  • monitoruje na bieżąco wdrażanie zmiany,
  • przeprowadza ewaluację procesu,
  • opracowuje wnioski i rekomendacje dla szkoły.

Animator nie pełni nadzoru pedagogicznego, nie kontroluje - tylko wspiera i organizuje działania!

 

Z czyjej inicjatywy wdrażany jest proces?

Proces zawsze inicjowany jest przez dyrektora, konieczne jest mailowe lub telefoniczne zgłoszenie szkoły do Kierownika Pracowni Wspomagania Szkół i Doradztwa. 

Kontakt:
Justyna Szychowiak - Kierownik Pracowni Wspomagania Szkół i Doradztwa
e-mail: jTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel.: 618 584 722, 508 381 762

 

Po przyjęciu zgłoszenia, skontaktuje się z Państwem wyznaczona przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu osoba, w celu ustalenia szczegółów.

 

Brak wydarzeń w wybranej kategorii