TE12 Nie tylko pierwszy rok - potrzeby uczniów z doświadczeniem migracji/uchodźstwa w polskiej szkole

Adresat: nauczyciele pracujący z uczniem z doświadczeniem migracji i uchodźstwa, w tym nauczyciele przedmiotów oraz nauczyciele języka polskiego jako obcego/drugiego, wychowawcy, psychologowie, pedagodzy

Cele. Uczestnik po  zajęciach:

  • wie, jakie są potrzeby uczniów z doświadczeniem migracji i uchodźstwa;
  • ma świadomość odmiennych potrzeb uczniów z doświadczeniem migracji i uchodźstwa w zależności od czasu pobytu w Polsce;
  • zna przykłady dobrych praktyk realizowanych w szkołach w Wielkopolsce.

Współpraca: International Rescue Comitee

Program konferencji:

14:30-15:30  
Moc edukacji dla uczniów z doświadczeniem migracji i uchodźstwa, czyli dlaczego praca nauczycieli ma znaczenie dla budowania zintegrowanego wielokulturowego społeczeństwa  
 
Dr Jędrzej Witkowski, W ławce, zdalnie czy w próżni - gdzie są dzieci z Ukrainy?  
dr Jędrzej Witkowski - prezes zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) - największej polskiej organizacji pozarządowej działającej w obszarze edukacji. Z CEO związany od 2005 roku, od 2018 jest jego prezesem. Ekspert edukacyjny, z wykształcenia doktor socjologii i politolog. Zajmuje się m.in. strategiami wprowadzania oddolnych zmian w szkołach, rozwojem kompetencji przyszłości oraz edukacją obywatelską i edukacją o polityce. Autor publikacji, programów i materiałów edukacyjnych. 
 
Urszula Majcher-Legawiec, Jak realizować proces integracji?  
Urszula Majcher-Legawiec - nauczycielka, edukatorka, trenerka. Zajmuje się edukacją w warunkach różnorodności kulturowej i językowej, edukacją osób z niepełnosprawnościami oraz metodyką nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego. Jest autorką podręczników do nauczania języka polskiego, materiałów dydaktycznych i artykułów naukowych, szkoleń i warsztatów dla nauczycielek i nauczycieli. Zajmuje się asystenturą międzykulturową w krakowskich szkołach. Krakowska Ambasadorka Wielokulturowości. Prezeska Fundacji Wspierania Kultury i Języka Polskiego im. Mikołaja Reja. 
 
Agnieszka Kosowicz, Jak pracować z rodzicami uczniów z doświadczeniem migracji?  
Agnieszka Kosowicz - Prezeska Fundacji Polskie Forum Migracyjne, pracuje na rzecz uchodźców i osób ubiegających się o status uchodźcy od 2000 roku. Założycielka PFM. Jest inicjatorką różnych działań na rzecz uchodźców i migrantów w Polsce, autorką i współautorką publikacji na temat uchodźców, migrantów i integracji. Prowadzi zajęcia i warsztaty na temat migracji i różnorodności kulturowej dla dzieci, młodzieży i dorosłych. W PFM tworzy projekty, prowadzi działania informacyjne, warsztaty i szkolenia. Z wykształcenia - dziennikarka. 
 
15:30-15:40 dyskusja 
 
15:40-16:00
Co szkoła może zrobić, żeby odpowiedzieć na potrzeby uczniów z doświadczeniem migracji / uchodźstwa – w ciągu pierwszego roku po przyjeździe i rok później (potrzeby emocjonalne i psychologiczne, społeczne, językowe i edukacyjne, tożsamościowe i inne)
Dr Izabela Czerniejewska - Specjalistka ds. uczniów z doświadczeniem migracji w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu. Od wielu lat interesuje się tematyką migracji, wielokulturowości i edukacji wielokulturowej, szczególnie powiązań edukacji z migracjami. Zaangażowana badaczka, uczestniczka badań naukowych dotyczących integracji cudzoziemców, uchodźców oraz migracji powrotnych do Polski. Prezeska Fundacji Centrum Badań Migracyjnych, która od 10 lat prowadzi Migrant Info Point w Poznaniu. 
 
Julia Karczewska - glottodydaktyczka, polonistka, autorka materiałów do 
nauki języka polskiego jako obcego/drugiego. Posiada wieloletnie doświadczenie w nauczaniu języka polskiego dzieci, młodzieży i dorosłych. Obecnie pracuje w Migrant Info Point, jest członkinią zarządu Fundacji Centrum Badań Migracyjnych, współpracuje z ODN w Poznaniu. Jej zainteresowania koncentrują się na kondycji polskiej szkoły w kontekście wielokulturowości, a codzienna praktyka to wspieranie uczniów, rodziców, nauczycieli i dyrektorów. 
 
16:00-16:10 Przerwa 
 
16:10-17:30  
Warsztaty: przedstawienie dobrych praktyk, wykorzystywanych przez nauczycielki, psycholożki / pedagożki, osoby pracujące w roli asystenta kulturowego: 
  1. Dobre praktyki: potrzeby emocjonalne i psychologiczne

    Osoby prowadzące:

    Mariola Felczyńska - pedagog szkolna w Szkole Podstawowej nr 1 im. św Jana Pawła II w Kłodawie, doradczyni metodyczna  pedagogów szkolnych w CDN w Koninie, od lat udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej i pracuje z  uczniami, rodzicami i nauczycielami., wykorzystując elementy metody mediacji i coachingu w  budowaniu dialogu, zapobieganiu konfliktów i niwelowaniu barier międzykulturowych w środowisku szkolnym z uczniem polskim, romskim i ukraińskim. 

    Magda Bagrowska i Maja Heine, nauczycielki świetlicy w SP90 w Poznaniu, prowadzą w szkole “Kącik relaksu”. 

  2. Dobre praktyki: potrzeby społeczne i tożsamościowe

    Osoby prowadzące:

    Agata Różańska - nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej im. Marii Dąbrowskiej w Grodźcu, doradczyni metodyczna dla nauczycieli języka polskiego w CDN w Koninie, od wielu lat prowadzi zajęcia z języka polskiego jako obcego dla dzieci i dorosłych. 

    Larysa Pavlovska – asystentka kulturowa w SP10 w Poznaniu, wspiera asystentki kulturowe na comiesięcznych spotkaniach w ODN. 

  3.  Dobre praktyki: potrzeby językowe

    Osoby prowadzące:

    Joanna Frontczak – nauczycielka dyplomowana; polonistka; glottodydaktyk; doradca zawodowy; doradca metodyczny języka polskiego jako obcego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kaliszu; pracuje z dziećmi cudzoziemskimi w oddziałach przygotowawczych i klasach ogólnych w  Szkole Podstawowej nr 18 im. Janusza Kusocińskiego w Kaliszu; zdobyła doświadczenie w pracy z glottodydaktycznej, prowadząc kursy językowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych.   

    Svitlana Marushchak – asystentka kulturowa, nauczycielka przedmiotów przyrodniczych w Ukrainie, pracowniczka ODN w Poznaniu. 

  4.  Dobre praktyki: potrzeby edukacyjne

    Osoba prowadząca:

    Magdalena Mania - pracuje jako nauczycielka geografii w Szkole Podstawowej im. Janusza Kusocińskiego w Kaliszu oraz nauczycielka chemii w Szkole Podstawowej w Kucharach i Kucharkach;  od 2022 roku pracuje z dziećmi z doświadczeniem migracji w oddziałach przygotowawczych.

Miejsce: Międzynarodowe Targi Poznańskie, pawilon PCC - poziom 1 (tam, gdzie Sala Ziemi), wejście wschodnie, od ul. Głogowskiej, sala D.

Termin: 8.03.2024, godz. 14:30-17:30

Liczba godzin: 4

Kierownik:
Izabela Czerniejewska
specjalista ds. uczniów z doświadczeniem migracji,
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,  tel.: 618 584 778, tel. kom.: 669 001 148

 

Szczegóły wydarzenia

Data rozpoczęcia 08-03-2024 14:30
Grupa, termin Grupa 1: 8.03.2024, godz. 14:30-17:30
Symbol wydarzenia TE12
Nazwa kursu Nie tylko pierwszy rok - potrzeby uczniów z doświadczeniem migracji/uchodźstwa w polskiej szkole

Wydarzenie osiągnęło już maksymalną liczbę osób. Zapisy nie są możliwe.