TE09 Ruch, rozwój, energia: klucz do mocy edukacji
Adresat: nauczyciele wychowania fizycznego, edukacji wczesnoszkolnej oraz zainteresowani tematem
Cele. Uczestnik:
- wie, jaki wpływ na rozwój umysłowy i emocjonalny ma kontakt z przyrodą;
- zna pojęcie edukacji outdoorowej i potrafi ją wdrożyć;
- potrafi odróżnić siłę od mocy;
- rozumie, na czym polega proces budowania odporności wewnętrznej dziecka.
Program konferencji (14.00 – 17.30)
Część wykładowa:
Przywracając harmonię – przyrodnicza moc wspierająca edukację
dr Agata Korcz – adiunkt na Wydziale Nauki o Kulturze Fizycznej, Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu
- Znaczenie natury w życiu człowieka i jej rola w procesie edukacyjnym.
- Wpływ kontaktu z przyrodą na rozwój umysłowy i emocjonalny – wyniki badań naukowych.
- Integracja natury z codziennym nauczaniem w podstawie programowej.
- Jak przywrócenie harmonii z przyrodą może zwiększyć efektywność edukacji – przykłady dobrych praktyk.
Jak wdrażać edukację outdoorową (OE) w szkole i przedszkolu?
Katarzyna Jämsä – prezes Fundacji Finnway Polska; pracownik naukowy Centria Research and Development Centre w Finlandii; koordynator globalnej sieci edukacyjnej ENOprogramme.org; koordynator projektów lokalnych, międzyregionalnych i międzynarodowych; autorka przewodnika Outdoor education po polsku – wdrażanie edukacji outdoorowej do polskich szkół i przedszkoli oraz przykładowych scenariuszy edukacyjnych
- Outdoor education po polsku.
- Wprowadzenie outdoor education do programu nauczania w przedszkolach i szkołach.
- Innowacje.
- Model wdrażania "całą szkołą’’.
- Skuteczne strategie.
Dla komfortu uczestników, w trakcie wykładu dzieci będą mogły zostać pod opieką animatorów/trenerów City Zen, aktywnie spędzając czas.
Może nasze dzieci potrzebują mniej nauki? W czym tkwi moc i siła edukacji?
Bogdan Głuszkowski – dziewięciokrotny mistrz Polski w triathlonie na różnych dystansach; trener zawodników, kadr i medalistów olimpijskich wielu dyscyplin; od zawsze związany z ruchem, równowagą i budowaniem stabilnych jednostek, które tworzą silne zespoły w świecie sportu i biznesu; pedagog, doradca i mentor biznesowy; twórca wielu autorskich projektów: BE3 BE FREE, którego główną filozofią jest umiejętność łączenia życia prywatnego, zawodowego ze sportem
- Moc a siła – różnice.
- Nawyk prowadzący do nabycia kompetencji i mocy.
- Rozwój rozumiany jako proces.
Część warsztatowa:
Outdoor education, czyli jak uczyć współpracy i zaufania oraz integrować uczniów?
- Pokaz zajęć i materiałów do wykorzystania na lekcjach.
- Doskonalenie umiejętności dydaktycznych i metodycznych uczestników.
- Doskonalenie współpracy, budowania zaufania uczestników.
Bazą warsztatu jest outdoor education, czyli metoda, która ma na celu rozwój psychiczny, fizyczny i społeczny dzieci i młodzieży poprzez aktywność fizyczną w plenerze. Uczestnicy zajęć stawiani są przed wyzwaniami, które wymagają aktywności fizycznej, skutecznej komunikacji i budowania wspólnej strategii działania.
Zero teorii, maksimum uczenia się przez doświadczanie!
dr Agnieszka Koszałka-Silska – certyfikowana trenerka outdoor education, pedagożka, nauczycielka akademicka AWF Poznań, coach ACC ICF
mgr Aleksandra Łabędzka – trenerka outdoor education, nauczycielka wychowania fizycznego, propagatorka zdrowego stylu życia
Ciało narzędziem komunikacji
Wsparcie w budowaniu mocy wewnętrznej dziecka – ćwiczenia ruchowe
Warsztaty na podstawie relacji:
- rodzic – dziecko;
- rodzic – nauczyciel;
- nauczyciel – nauczyciel;
- nauczyciel – dziecko
Bogdan Głuszkowski – trener Cityzen
Karolina Głuszkowska – trenerka Cityzen
Dariusz Oszmałek – trener Cityzen
Konsultacje z przedstawicielami instytucji zajmujących się outdoor education
Ewa Madanowska, Agnieszka Hajduk-Nowicka (Szkoła Podstawowa w Wierzonce)
- Jak przekonać dyrekcję, grono pedagogiczne i rodziców do wdrożenia EO.
- Projekty, do których można przystąpić i rozpocząć działania outdoorowe.
- Przepis na innowację pedagogiczną.
- Propozycje zajęć terenowych.
- Niezbędny ekwipunek oraz zasady BHP.
- Leśne pomoce dydaktyczne w edukacji.
- Efekty zajęć outdoorowych.
Agnieszka Szustak (Ogród Ekologiczny Gładysiakowie)
- Ogród Ekologiczny – miejsce do przeprowadzenia warsztatów wg potrzeb nauczycieli.
- Ogród Ekologiczny – miejsce warsztatów/lekcji z tematyki edukacji ekologicznej, ogrodnictwa, rolnictwa i teologii.
Katarzyna Jämsä, Natalia Jędrzejczak (Fundacja Finnway Polska, Finlandia Spot)
- Zapoznanie nauczycieli z tematem wdrażania edukacji outdoorowej w polskim systemie nauczania.
Alicja Antonowicz, kierownik Działu Edukacji (Ośrodek Kultury Leśnej w Gołuchowie)
- Park-arboretum i Pokazowa Zagroda Zwierząt miejscem edukacji outdoorowej.
- Ruch, zabawa, edukacja. Oferta zajęć i warsztatów o tematyce leśnej realizowanych przez edukatorów.
- Marsz na orientację, nocowanie i inne pomysły. Przepis na „zieloną szkołę”.
- Samodzielnie po wiedzę i umiejętności. Scenariusze zajęć, questy, punkty dydaktyczne w parku-arboretum.
- Pod ziemią, w powiększeniu, z bliska. Wystawa przyrodnicza w Muzeum Leśnictwa.
Grupa 1. |
Grupa 2. |
|
WYKŁAD 14.00 – 15.30 |
||
WARSZTAT 15.30–16.15 Outdoor education - czyli jak uczyć współpracy, zaufania oraz integrować uczniów? |
WARSZTAT 15.30–16.15 Ciało narzędziem komunikacji |
|
WARSZTAT 16.15 – 17.00 Ciało narzędziem komunikacji |
WARSZTAT 16.15 – 17.00 Outdoor education - czyli jak uczyć współpracy, zaufania oraz integrować uczniów? |
|
KONSULTACJE 17.00–17.45 |
Miejsce: Międzynarodowe Targi Poznańskie pawilon PCC, poziom 1 (tam, gdzie Sala Ziemi), wejście wschodnie, od ul. Głogowskiej
Termin: 9.03.2023
Liczba godzin: 5
Kierownik:
Iwona Wesołowska
nauczyciel konsultant ds. wychowania fizycznego,
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel.: 618 584 753, tel. kom.: 530 694 642
Szczegóły wydarzenia
Data rozpoczęcia | 09-03-2024 14:00 |
Grupa, termin | Grupa 1: 9.03 2024, godz.14.00-17.30 |
Symbol wydarzenia | TE09 |
Nazwa kursu | Ruch, rozwój, energia: klucz do mocy edukacji |